tirsdag 30. november 2010

Det passer egentlig aldri...

Bloggeren Martine er medisinerstudent og tobarnsmor. Hun ble mor i en alder av 19. "Alle så på meg som mislykket," sier hun til NRK Puls.

Dette bringer på nytt temaet jeg tok opp i fjor, da jeg ga ut boken "Ikke bare mamma."

Hvorfor er egentlig Martine mislykket?

Er det fordi hun som mor i større grad kan forstå og sette seg inn i de ulike temaene i medisinerstudiet?
At hun, som har gått gravid og født to barn, vil kunne ha en fordel når hun skal lære om disse temaene?
At hun i tidlig alder har en livserfaring som i større grad gjør henne i stand til å møte pasienter og pårørende enn om hun ikke hadde hatt barn?
At hun kan møte nybakte, usikre mødre som løper til legen for hver minste lille ting kan si: "jeg vet akkurat hvordan du har det."

Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor Martines barn skal være en karrierekiller. Heller tvert i mot. Dette spørsmålet problematiserer jeg og reiser i Ikke bare mamma. Hvorfor skal barn være et hinder for unge kvinner når vi har kjempet frem ordninger som barnehageplass, studentbarnehager, foreldrepermisjon via Lånekassen, studiestøtte for foreldre +++

Jeg bare spør: er unge foreldre gammeldagse eller de som dømmer valget vårt?
For det er i mange tilfeller snakk om bevisste og overveide valg!

Se hele programmet her.

Ikke bare mamma i mediene:

Nationen: Ung mor - kjipt eller kult?

Klassekampen: Grasrotfeminist
God morgen Norge TV2: Abortpress mot unge gravide
Dagen Magazinet: Kvinnekamp i en ny tid

ps. Ingunn Yssen er med i programmet. Hun er enig med meg for første gang.  Vi er altså ikke erkerivaler på alle områder.

ds. Jenny Jensen er også med. Hun og jeg deltok i en Dagbladetreportasje i 2007 om ung eller gammel mamma. Jeg var hjemme hos henne og fikk signert CD og DVD :-)

Det passer egentlig aldri... sier vi. La meg innføre et nytt begrep: det passer ALLTID!

HEIA MARTINE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar