tirsdag 21. september 2010

Likestilling på barnas premisser 2

10. september 2010 holdt jeg et foredrag på Asker bibliotek om likestilling på barnas premisser. Dette er et omfattende tema jeg har mange tanker og meninger om, og det blir for meg en utfordring å velge hva jeg skal fokusere på.  


Mange norske småbarnsforeldre opplever at hverdagen er travel. Her kommer noen enkle tips til hvordan hverdagen kan bli litt mer positiv.


Vi sier ofte at når vi får barn "setter vi oss selv på hylla." Nå blir det ikke tid til selvrealisering og alt som er gøy. Hvorfor ikke tenke motsatt? At barna blir en del av ditt liv på en positiv måte. Du har en positiv grunnholdning til det å være mamma, fokuserer ikke på alle de negative mammatingene, men på det positive. Jeg må si jeg blir ganske lei av å høre småbarnsmødre klage over at de alltid er så travle, for jeg føler også at mange stiller for store krav til seg selv og alt de skal få til.

Etter min mening finnes det to måter å leve livet på: du kan leve løsningsfokusert eller problemfokusert. Jeg kan velge å fokusere på de 2% negative tingene med familielivet eller de 98% positive.

Tenker du på denne måten vil barna etterhvert berike deg mer enn de begrenser deg. Jeg vet det, for jeg har selv prøvd det.

Etter min mening må det bli en større aksept for å jobbe deltid når barna er små. Med dette mener jeg både blant mødre og fedre. "Vi befinner oss ikke i en tidsklemme, men i en verdiklemme"sier Gitte Jørgensen, dansk forfatter av boken Simple Living. Hun mener det er umodent å klage over lite tid dersom vi har hus, to biler, karriere og hytte. At vi ikke må oppføre oss som barn i en godtebutikk - vi må lære oss å prioritere. 

 Men hvorfor er det egentlig slik? Hvorfor må vi jobbe så mye for penger vi ikke trenger? Hvorfor må vi klatre til topps på karrierestigen når barna er små? Burde vi ikke heller vente? Jeg snakker fortsatt om både far og mor. Jeg skulle ønske det var en større aksept for at man en liten periode i småbarnsfasen legger karrirereløpet litt på pauseknappen og prioriterer annerledes.

Når våre besteforeldre baserte seg på en inntekt, kan vi klare oss med to deltidsinntekter. På denne måten får vi en mer familievennlig likestilling.

Er du fornøyd med livet ditt? Kanskje er svaret ja. Og bra for deg! Kanskje er det nei, og da må du tenke: hva gjør jeg feil? Stiller jeg for høye krav til hva jeg skal få til? Tror jeg at jeg er et supermenneske? 
Igjen - gå inn i kjernen av deg selv. Kommuniser med dine verdier, din motivasjon og dine ønsker. Her finner du flere svar enn om du søker utover.

Og sist men ikke minst:

Dette er jo så lett å glemme. Småbarnsfasen får du aldri tilbake. Utfordringene blir bare større jo eldre barna blir, derfor er det viktig å kose seg mens de fortsatt er små. Jeg opplever ofte at foreldre sier: "jeg gleder meg til barna blir større for da blir det mindre slitsomt." For å være ærlig er min opplevelse det motsatte. Eldstedatteren min går i 2. klasse på skolen og gjett om dette stiller krav til oppfølging! Og jeg tør ikke engang å tenke på hvordan det blir i tenårene.
Nei, kos deg og lev livet mens barna er små og ser opp til deg, beundrer deg, respekterer deg, klemmer deg, nusser deg og savner deg så fælt når du leverer poden i barnehagen at de skriker av full hals. 

Jeg håper jeg har klart å så et par tankekorn i forhold til hvordan du kan leve et godt liv med barn. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar