fredag 18. januar 2013

Er du personlig eller privat 2

Det hender at vi tenker noen tanker etter at vi har blogget. Og noen tanker har jeg gjort meg etter å ha erfart et par negative hendelser på min synlighet i World Wide Web (jeg synes det budskapet kommer tydeligere frem når jeg skriver det slik - hva synes du?)

I flere år opplevde jeg ikke noe negativt på at jeg blogget og drev Aktiviteterforbarn.no. Jeg har også vært en aktiv samfunnsdebattant i Aftenposen, Klassekampen, Dagsavisen, Dagbladet og Vårt Land. Det har vært et privilegium å få delta i samfunnsdebatten når jeg er så innmari engasjert. Dette har jeg lyst til å fortsette med.

Aktiviteter for barn startet vi i 2010 (etter å ha jobbet ganske mye med siden i 2009). Uansett. Jeg lagde en tydelig regel for meg selv allerede fra begynnelsen: I Aktiviteter for barn skal det ikke handle OM familien Konstali, men aktiviteter alle kan gjøre med barn enten det er noe kreativt, turer i skogen, reiser eller fornøyelsesparker. Jeg har hele tiden vært nøye med å ikke skrive noe om barna - hverken privat eller personlig, og reiser vi på ferie, så legger jeg inn bilder av en kafe, en serverdighet, et basseng eller noe annet som gjelder alle de som reiser dit.

I den grad mine barn involveres så er det mens de lager en aktivitet eller er på tur et sted, men likevel skal ikke disse bildene vise for mye. Jeg har hele tiden tenkt at dette beskytter min familie godt nok.

Men plutselig en dag....
Jeg opplever å bli oppringt av en mann fra Hammerfest. Han spør: er det Line Konstali? Jeg nøler... æh, ja.... Så legger han på røret. Ok....?  Og jeg har ikke hørt noe siden (det er noen måneder siden nå.)

Men datteren min satt i sofaen da han ringte. Mannen min spurte hvem det var og jeg fortalte litt forfjamset hva som skjedde. "Men, mamma, han har sikkert sett deg på internett!" sa datteren min da og hun virket litt redd. "Tror du han kommer og tar deg, mamma? Jeg synes det er flaut at du er på internett!" sa hun lettere irritert.

Jeg føler jeg har vært varsom, men det er ikke sikkert barna ser det slik. Da jeg ga ut min første bok og stilte opp i intervjuer til magasinet Mamma og andre aviser og ukeblader syntes både datteren min og sønnen min at det var kjempekult å være med på bildet. Jeg gikk selvsagt mange runder med meg selv før jeg tok dem med, men jeg tenkte at dersom det var seriøse medier ville det være OK. Nå tenker jeg litt annerledes om det.

Datteren min er flau over meg. Jaja - det måtte jo komme en dag. Heldigvis ligger det ikke noe privat på nettet. Heldigvis og takk og pris!

1 kommentar: