onsdag 16. januar 2013

Vi er oss selv nok

Midt i debatten om norsk kultur stiger et tre-hodet troll opp fra det mørkeste i den norske folkesjela.

Fiolinisten Marthe Krogh er samboer med finansmannen Jan Haudemann Andersen. I bladet Mamma får vi et fascinerende innblikk i Kroghs hverdag som både har walk-in-closet, au pair og vaskehjelp. Fotformsskoene er byttet ut med tidsriktige boots og hun kommer med en naiv kommentar om at de fleste av hennes venninner har vaskehjelp.

Vekker sterke reaksjoner
Krogh forteller at hun i svangerskapet gikk opp over 20 kilo grunnet hyppige kafebesøk. Hun misliker å trene, men sier at både hun og andre norske mammaer «må skjerpe seg og trene mer.» Utsagnet setter sinnet i kok og fører til en storm av sinte ytringer på nettet. Hvem er hun til å fortelle oss at vi må skjerpe oss og trene mer?

Det interessante er at reaksjonene er sterkest hos et overveldende flertall av høyt utdannede kjendiskvinner, med godt betalte jobber og som sikkert har politisk korrekte ektemenn. De synes synd på «den stakkars lavtlønnede alenemoren» som må lese om livet til fru Krogh og nyter seg selv og sitt eget liv. Jeg kan levende forestille meg jentegjengen som tisker og hvisker i skolegården fordi den peneste eller flinkeste jenta i klassen er for provoserende. Eller verre: en kombinasjon av disse to.

Gjenkjennelig for mange
Problematikken Krogh snakker om burde være gjenkjennelig for mange småbarnsmødre. Det ble mye kake og cortado på kafe i min siste fødselspermisjon. Denne vinteren måtte jeg skjerpe meg og begynne å trene. Ville jeg bli møtt med like hard fordømmelse hvis jeg sa dette i bladet Mamma? Jeg tror ikke det.

I en tid der vi bruker tusenvis av kroner på oppussing blir fru Krogh fra Vestkanten beskyldt for å «vise frem sitt perfekte hjem». Kanskje har en av hennes verste kritikere nettopp kjøpt seg et rekkehus som i følge beskrivelsen var «totalrenovert i 2009». Og personlig trener kan skaffes på de aller fleste treningssentre. Også på østkanten. Au pair og vaskehjelp trengs ikke når man både har færre kvadratmeter og flinke ektemenn. Hvorfor blir vi så provoserte av velstand i et velstandssamfunn vi alle er en stor del av?

Problemet er ikke overklassen
Problemet er heller at vi i dag har en overveldende stor middelklasse og at noen få ikke får være med på den store festen. I følge Thomas Hylland Eriksen er levestandarden til dagens middelklasse lik den overklassen hadde på slutten av 1800-tallet. Når kjendiskvinner skyver lavtlønnede og alenemødre foran seg i korstoget mot Krogh, glemmer de at de mest sannsynlig skaper mer såre følelser hos dem enn en overklassekvinne som likevel lever et liv som er uoppnåelig for folk flest.

Dette er typisk norsk. Marthe Krogh er egentlig bare et ytterpunkt av det du selv ser i speilet daglig.

2 kommentarer:

  1. Jeg må bare si at dette er en av de få fornuftige refleksjonene jeg har lest om Marte-gate, som jeg har begynt å kalle det. :P Herreguri for et oppstyr. Prøvde å roe ned massene selv ved å kle av gravidkulen min og dumme meg ut foran kameraet for å poengtere at vi kanskje tar oss selv en *smule* for høytidelig noen ganger. Hvis man er glad i kroppen sin og har et jamt over avslappet og godt forhold til den, så preller sånne kommentarer som "vi må skjerpe oss og trene mer" av en. Dessuten så syns jeg egentlig ikke at Marte sa noe fælt. Klart man må ta seg sammen av og til og trene. Et par ganger i året. Minst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Jona! Jeg følger med på bloggen din også, som jeg synes er veldig fin. Etter at søsteren min reiste til Tyskland et år i 1999 har vår familie blitt beriket med en rekke tyske venner og bekjentskaper, turer til Tyskland, utvidet språkkurs osv. Så jeg må si jeg synes livet ditt i Tyskland virker inspirerende.

      Slett