torsdag 17. januar 2013

Er du personlig eller privat?

Hvor mye fra vårt privatliv skal legges ut på sosiale medier?
Dette ble diskutert i en facebookgruppe jeg deltar i. Vi som er med i gruppen jobber alle med kommunikasjon i en eller annen form og vi diskuterer det meste innenfor fagfeltet vårt.

Ja, hvor mye fra mitt privatliv er egentlig interessant?

Dette spørsmålet måtte jeg stille meg selv ved et tidlig tidspunkt. Det er ingen hemmelighet at dersom du jobber med tekst, så vil det å kunne trekke inn dine egne personlige erfaringer heve kvaliteten på teksten. Budskapet du ønsker å nå ut med kommer mye tydeligere frem hvis du kombinerer dette med dine personlige erfaringer.

To bloggere jeg synes håndterer dette veldig bra er Susanne Kaluza og Karianne Gamkinn. De kommer begge med konkrete eksempler fra deres hverdagsliv som småbarnsmødre og teksten de skriver blir også mer levende ved at de legger inn bilder som også er personlige. Samtidig er ikke disse to private. Det er ikke sånn at du blir flau av å lese det de skriver, for de aller fleste temaene bloggerne tar opp, er gjenkjennelig for andre småbarnsmødre.

Det er her jeg kommer til poenget:

Har det jeg skriver relevans for andre?
Hvis svaret er NEI - ikke publiser det.
Hvis svaret er JA - publiser og del.

Eksempel på en personlig tekst:
Livet er ikke en dans på roser og det er slettes ikke parforholdet heller. Mange ektefeller og samboere sliter i en hektisk hverdag. Selv har både jeg og mannen min opplevd at forholdet går i bølgedaler. Det går opp og det går ned. Vi må hele tiden jobbe med oss selv og med forholdet vårt.

Eksempel på en privat tekst:
Jeg er så sint på mannen min! Jeg forteller ham hele tiden at han skal...., men han ser ikke ut til å forstå at.......

Jeg synes det er viktig at alle skribenter og bloggere går noen runder med seg selv når det gjelder tekst og bildebruk. Å være for utleverende kan både være skadelig for en selv, og det som verre er: for en i nær familie eller omgangskrets.

Er du i tvil? Ikke gjør det!
Noen er veldig sjenerte og ønsker på ingen måte å eksponeres. Kanskje de ikke engang er på Facebook. Respekter deres privatliv. Hvis du skal bruke et eksempel fra noen annens liv kan det være lurt å gjøre historien så ugjenkjennelig som mulig.

Jeg tenker at disse punktene er veldig viktige Vær-varsom-regler, både ute i World Wide Web og tekster som du produserer til trykte medier.

Lykke til!


 

3 kommentarer:

  1. Jeg tenker at det er måten ting fremstilles på som gjør at vi oppfatter dem som private eller personlige. Ikke alt hører hjemme i offentligheten, som det ene eksemplet ditt.

    Jeg synes det er viktig å tenke over hvem vi vil kommunisere med og hva vi vil oppnå med det. Ved å stille oss selv noen slike grunnleggende spørsmål kan vurderingen av hva som er riktig å legge ut bli lettere.

    Er enig i at bloggerne du nevner er flinke til denne balansegangen!

    SvarSlett
  2. Veldig enig med deg. Mange klager på glansbildehistorier i sosiale medier. Men jammen er det like ille når det bikker over andre veien. En fin balansegang må være målet. For enig, det å legge til egenerfaring hever kvaliteten på det du kommuniserer. Samtidig skal man vokte seg vel for å vurdere andres valg på bakgrunn av egne erfaringer. Vanskelig det der. Enig med deg i at både Susanne og Mammadamen klarer denne balansegangen bra!

    SvarSlett
  3. Liv-Inger: Ja, du har rett i at det fort blir ubalansert. Ofte blir bloggere kritisert for å "bare vise en fasade", når det egentlig bare er blogger som skal vise frem kakebaking og interiør, altså ment for de som har interresse av å lese om det og se bilder av det. Av og til får jeg noen gode tips fra disse bloggene, selvom jeg ikke er noen flink baker eller interiørarkitekt ;-)

    SvarSlett