lørdag 21. april 2012

Blogging, identitet og nettverk del 4: Fra Kreativmamma til Aktiviteter for barn AS

Dette er siste innlegg og siste ord i denne saken. Jeg ønsker å bruke den siste skrevne stund til å fortelle om noe jeg aldri, aldri, aldri hadde klart meg foruten: NETTVERK.

Uten nettverk hadde jeg i dag vært, ja jeg vet ikke helt, men jeg hadde uansett ikke skrevet bok, vært skribent og deleier i Aktiviteter for barn AS. Uten nettverk hadde jeg ikke hatt støtte, oppmuntring, tjenestebytte, kontakter og kunnskap nok til å starte mine kreative prosjekter. Det er så mange jeg vil takke og jeg håper og tror jeg også har gjort samme nytten for andre.

Kreativmamma var et nettverk jeg startet i 2009. Ideen bak nettverket var å samle mammaer i hele Norge på en nettside som ønsket å skape en familievennlig arbeidsplass. Jeg ønsket ikke en stresset hverdag der jeg så lite til barna mine. Samtidig har jeg alltid hatt store ambisjoner, ja det bor en hardcore karrierekvinne inni meg. Men da jeg fikk barn, da jeg ble mor, DA skjønte jeg virkelig hva livet dreide seg om. DA skjønte jeg at barna måtte komme i første rekke.

Dette ble ikke et hinder for min karriere, tvert i mot! Å skape sin egen arbeidsplass er jo drømmen for alle kreative mennesker, om man har barn eller ikke. Jeg vil gå så langt og si at moderskapet er en karrierefordel. Og ikke nok med det: det skaper en mer bærekraftig karriere for familien. Vi kan skape gode arbeidsplasser der det er romslighet for foreldre til å kunne jobbe fleksibelt i småbarnsfasen. Vi kan forandre samfunnet hvis vi vil!

Aktiviteter for barn. Sommeren 2008 og 2009 jobbet jeg i København. Jeg tok med mann og  barn og vi leide leilighet i sentrum begge årene. Det første året jobbet jeg hele sommeren og det var mannen min som var hjemme med barn hele tiden. Det andre året ønsket jeg også at noen av ukene vi var i København skulle være ferieuker. Det viste seg å være en god ide, for da viste mannen min meg en hjemmeside for foreldre der de kunne søke om barneaktiviteter i området. Jeg tenkte den gang: dette er jo en forretningside servert på sølvfat, lagt rett i fanget på meg og klar til å klekkes ut på det norske marked.

Etter et raskt googlesøk fant jeg ut at det ikke fantes noe lignende norsk alternativ og jeg kontaktet webdesigneren jeg samarbeider med umiddelbart. Vi fikk flere med oss på laget og vi startet et lignende konsept i Norge.

http://aktiviteterforbarn.no/ ble født 1. april 2010. Den 26. mars 2012 ble den lille krabaten et AS der jeg er daglig leder.

Jeg ville aldri klare meg dersom jeg ikke hadde vært en god relasjonsbygger. Jeg har mange ulike nettverk, både i form av hjemmearbeidende mødre, illustratører, skribenter og samfunnsdebattanter, gründere og studenter. Alle mine kontakter ser jeg på som mine likeverdige og jeg er opptatt av at det til enhver tid skal være en vinn-vinn situasjon.

Jenter: ikke gjør gratisarbeid for lenge. Krev noe tilbake, og ikke minst: når du spør om hjelp, tilby hjelp tilbake. Ha alltid denne tommelfingerregelen i hodet, så skal det nok gå bra.

Når det gjelder Kreativmamma.no, så ble siden dessverre ødelagt av virus. Vi hadde valget mellom å måtte bygge opp hele siden på nytt eller skrinlegge konseptet. Et nytt nettverk ble dannet på Facebook; Lekent Nettverk. Nettverket består av både kvinner og menn, og dersom du vil være med, så send en forespørsel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar